پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته کتاب

کدخبر: 226 —
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

به گزارش اقتصاد برخط؛ در متن پیام «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«به نام خداوند مهر و دانایی

کتاب پدیده شگفت انگیز و اعجازگر همه دوران ها است؛ بشر دانش خود را با کتاب ثبت و منتقل کرده و کتاب در هر تمدنی چراغ راهنما و حافظ میراث معنوی و فرهنگی آن بوده است. به گواهی تاریخ تمدن‌هایی که در آنها رابطه بین کتاب و انسان‌ها گسسته شد، به بوته فراموشی سپرده شدند و  و جوامعی که کتاب به عنوان نقشه راه در آن ارج نهاده شد، رشد و تعالی یافتند.

در جهان امروز نیز بر این باوریم که کتاب، محور نوآوری های شروع سده جدید بوده و محتوای مورد نیاز همه آنها با ذهن خلاق نویسندگان پدید آمده است. به بیان دیگر کتاب هم محتوا را تامین می کند و هم چرخه های اقتصادی صنایع فرهنگی را به گردش در می آورد.

نقش کتاب در ارتباطات میان نسلی و میان فرهنگی نیز بسیار برجسته است؛ به گونه‌ای که در گستره سرزمینی ایران و جهان ایرانی، هرآنچه به مفاهیم دینی، هویتی و فرهنگی توجه شده، جملگی به مدد کتاب از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و زمانی که به نام پدیدآوران این محتوای غنی ملی نظر می افکنیم، در می یابیم که از اقوام گوناگون و جای جای این خاک پهناور در انتقال و تعالی این مهم، کوشش های کم نظیری انجام شده است.

اکنون که به برکت خون شهیدان این سرزمین و انفاس قدسی امام راحل و هدایت های مقام معظم رهبری «مدظله العالی» گام دوم انقلاب اسلامی را مستحکم‌تر و با عزمی راسخ تر برمی داریم، نیک می‌دانیم که برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، بی حضور کتاب پیشرفتی حاصل نخواهد شد و برای ایجاد آینده ای روشن برای نسل‌های بعدی، کتاب‌های خوب، آگاهی و توانایی جوانان آینده ساز این ملک را افزایش داده و جامعه را به کمال و سعادت خواهد رساند.

به رغم همه مشکلاتی که کشور عزیزمان در سه سال اخیر با آن ها مواجه شده، از تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا تا بیماری فراگیر کرونا و اثرات سوء آن بر اقتصاد کشور که فرهنگ و کتاب و پدیدآوران ارجمند آن نیز از این آسیب برکنار نبوده اند، هرچند آهسته‌تر اما مستحکم تر به راه خود ادامه می دهیم. چرا که روح فرهنگ پرور ایرانی هیچ گاه در بحران ها متوقف نشده، و هم چنان فرهنگ و کتاب پویا، زنده و پایدار است.

در بیست و هشتمین سال از برگزاری هفته کتاب، تمامی تلاش های خالصانه‌ای را که از سوی نهادها، انجمن ها و صنوف و نیز پدیدآوران کتاب در این سال ها شکل گرفته ارج می نهیم و خود را وام دار کتاب، این انیس و دوست بی صدا، اما پر محتوا می دانیم. پس برای تکریم قلم و اندیشه گردهم می آئیم، هم اندیشی می کنیم و نسبت به رفع مشکلات، با تلاش مضاعف به یاری فرهنگ و اندیشه می شتابیم.»

انتهای پیام/