با همکاری کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان؛
هنر مینیاتور ثبت جهانی شد

کدخبر: 442 —
پرونده ثبت جهانی مینیاتور با همکاری کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد برخط؛ پرونده چندملیتی هنر نگارگری (مینیاتور) در پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو با کسب رأی مثبت داوران این کمیته لحظاتی قبل در فهرست میراث جهانی ناملموس بشری قرار گرفت و جهانی شد.

 «محمدحسن طالبیان» معاون میراث‌فرهنگی کشور در حاشیه برگزاری این اجلاس مجازی گفت: ثبت یک هنر خاص برای یک کشور جایگاه نیاکان مردمان آن کشور را برجسته کرده و نوعی واکنش عاطفی را نسبت به میراث‌فرهنگی و هنری ایجاد خواهد کرد. ثبت هنر نگارگری (مینیاتور) می‌تواند ضمن ارتقای جایگاه منطقه در زمین تنوع فرهنگی جهان، قدرت تخیل و تأسیس یک هنر منحصر به‌فرد را در آگاهی عمومی جامعه تقویت کند و به‌عنوان محرکی نیرومند در زمین مطالعات هنری در زمینه و بافت فرهنگ جهانی، ایفای نقش کند.

 طالبیان این هنر را نوع خاصی از نقاشی عنوان کرد که بر اساس ویژگی‌های فرهنگی، ادبی و الزامات مبتنی بر مواد اولیه از قبیل طلا، نقره، شنگرف و لاجورد و نوع نگاه به جهان، طبیعت و تفسیر آن، در جوامع سنتی شکوفا شده و تا به امروز باقی مانده است.

 پیش از این محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از ثبت میراث ناملموس مینیاتور در قالب پرونده‌ای چندملیتی در یونسکو خبر داده و گفته بود: پرونده ثبت جهانی مینیاتور توسط ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان تهیه شده است و با وجود آنکه چند کشور دیگر نیز خواستار اضافه شدن به این پرونده هستند این پرونده را ثبت و در آینده این کشورها را به پرونده اضافه خواهیم کرد. هندوستان، افغانستان و تاجیکستان نیز خواستار اضافه شدن به پرونده ثبت جهانی مینیاتور هستند.

  پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین الدول میراث‌فرهنگی ناملموس روز دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹ به میزبانی جامائیکا آغاز به کار کرد و به مدت ۶ روز تا ۲۹ آذر ۹۹ (۱۴ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰) هر روز به صورت آنلاین از ساعت ۴ تا ۷ بعدازظهر برگزار می‌شود.

 در طول برگزاری این اجلاس مجازی صلاحیت ۴۲ پرونده نامزد قرارگیری در فهرست معرف میراث جهانی ناملموس یونسکو از سوی ۲۴ عضو کمیته میراث ناملموس یونسکو مورد بررسی قرار خواهد گرفت که این ۴۲ پرونده از سوی ۴۹ کشور ارائه شده است که تعدادی از آن‌ها به صورت مشترک با کشورهای دیگر است.

انتهای پیام/