راه اندازی خط ۲ قطار شهری کرج در دهه فجر؛
افتتاح خط 2 متروی کرج حاصل کار گروهی است

کدخبر: 4453 —
خط ۲ قطار شهری کرج به زودی راه‌اندازی می‌شود. این خبری است که به تازگی مسئولان مجموعه مدیریت شهری کرج آن را اعلام و تاکید کرده‌اند که اقدامات مدیریت شهری در این زمینه با سرعت مطلوبی در حال انجام است و به زودی خط ۲ قطار شهری کرج پس از انجام تست‌های لازم راه‌اندازی شده و مردم این کلانشهر از نعمت مترو بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش اقتصاد برخط؛ خط ۲ قطار شهری کرج به زودی راه‌اندازی می‌شود. این خبری است که به تازگی مسئولان مجموعه مدیریت شهری کرج آن را اعلام و تاکید کرده‌اند که اقدامات مدیریت شهری در این زمینه با سرعت مطلوبی در حال انجام است و به زودی خط ۲ قطار شهری کرج پس از انجام تست‌های لازم راه‌اندازی شده و مردم این کلانشهر از نعمت مترو بهره‌مند خواهند شد.

آماده‌سازی رام‌قطار اول

در همین رابطه شهردار کرج با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه راه‌اندازی خط ۲ قطارشهری کرج گفته است: در حال حاضر رام‌قطار اول (۲۰۱) که شامل ۷ واگن می‌شود، پس از تعمیرات و آماده‌سازی از محل واگن‌سازی تهران به کرج انتقال پیدا کرد.

به گفته مهرداد کیانی، پروژه خط ۲ شامل ۲ رام‌قطار ۲۰۱ و ۲۰۲ بوده که حدوداً ۸ سال است خریداری شده و به دلیل نیاز به تعمیرات به واگن‌سازی تهران، منتقل شده بود. حال با توجه به نزدیک شدن به زمان راه‌اندازی، پس از اقدامات صورت گرفته یک رام‌قطار آماده‌سازی شده است.

بهره برداری از خط دو قطار شهری در دهه فجر

استاندار البرز هم با اشاره به روند پیشرفت پروژه قطار شهری کرج به عنوان مطالبه ۲۰ ساله مردم کلانشهر کرج، گفته است: به دفعات از این پروژه بازدید داشته‌ام و درصدد هستیم که از ایستگاه ۴۵ متری گلشهر تا ایستگاه آیت الله طالقانی را که درمجموع ۵ ایستگاه است، در دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری برسانیم.

بر اساس اعلام مجتبی عبداللهی، طبق تعهد پیمانکار، در دهه فجر سال آینده نیز خط ۲ قطار شهری کرج به صورت کامل درمجموع با ۱۰ ایستگاه مورد بهره برداری قرار می گیرد و انتظار می‌رود که فرهنگ سازی درخصوص استفاده از وسایل نقلیه عمومی در دستورکار قرار گیرد.

کاهش ترافیک با افتتاح ایستگاه شهید سلطانی

در همین راستا مدیرعامل متروی کرج نیز با اعلام اینکه هدف اصلی ما این است که تا سال آینده بتوانیم 12 کیلومتر مسیر را به چرخه حیات این سیستم اضافه کنیم، به خبرنگار ما گفت: با توجه به چشم‌انداز اعضای شورای شهر، شهردار و مسئولان استانی، هدف ما این است که از 45 متری گلشهر تا چهارراه طالقانی را راه‌اندازی کنیم و به ایستگاه شهید سلطانی برسیم تا بار مسافرانی که از تهران می‌آیند و در این ایستگاه پیاده می‌شوند، به صورت خطوط آبشاری به خط 2 مترو کرج تزریق کنیم تا هم مردم در رفاه باشند و هم بتوانیم میدان شهید سلطانی را که سال هاست با یک گره ترافیکی برخورد کرده، از مشکل ترافیک نجات دهیم.

خلیل کوزه کنانی درخصوص زمان افتتاح و بهره‌برداری ایستگاه‌ها تصریح کرد: راه‌اندازی در مترو شامل طی استانداردهای مختلف ازجمله تست سرد و گرم است که تعاریف خود را دارد و با انجام این تست‌ها می‌توان ظرفیت سیستم‌های برق رسان را کنترل کرد و پی برد که آیا این خط از نظر اجرایی به حد ایده آل خود رسیده است یا خیر.

وی تاکید کرد: ایده آل مترو این است که بتواند بار ترافیکی را از سطح شهر کم کند. از این رو ما با تمام قوا در این مسیر حرکت می کنیم و پیشرفت بسیار خوبی در حدود 40 درصد را در زمینه اجرای ایستگاه شهید سلطانی در طول مدت پنج ماه داشته‌ایم. سه ایستگاه بین مسیر را نیز تعریض کرده‌ایم و برنامه ما این است که در موعد مقرر بتوانیم به نتیجه برسیم.

کوزه کنانی در ادامه اعلام کرد: با توجه به تاکید اعضا و ریاست شورای شهر و مسئولان و استاندار البرز، برنامه ما این است که تا 22 بهمن ماه امسال بتوانیم بهره‌برداری غیرتجاری خود را آغاز و به صورت آزمایشی کار خود را شروع کنیم و پس از رسیدن به نتیجه مطلوب، بهره برداری را آغاز می کنیم.

مدیرعامل متروی کرج همچنین وضعیت بودجه و تامین منابع مالی مترو کرج را در وضعیت نسبتا مناسبی دانست و تصریح کرد: اگرچه با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و دلار، نرخ تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز بسیار افزایش یافته، اما با توجه به ضرورت هزینه­کرد هدفمند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به صورت هدفمند و منطقی تجهیزات لازم برای شروع پروژه‌ها را تامین کنیم و با سیاست گذاری و برنامه‌ریزی صحیح؛ تزریق تدریجی نقدینگی از سوی دولت و شهرداری و صرف هزینه منطقی، امیدواریم بتوانیم به هدف خود برسیم.

استفاده از نیروهای بومی در متروی کرج

کوزه کنانی درباره وضعیت نیروی انسانی در متروی کرج نیز گفت: با شروع بهره‌برداری از مترو، به دنبال این هستیم که از ظرفیت و پتانسیل نیروهای متخصص در سطح کرج برای هدایت متروی کرج استفاده کنیم. در این راستا با ارائه آموزش‌های خاص از مراجع صادرکننده گواهی نامه برای پست‌های مختلف، به دنبال آموزش نیروهای بومی هستیم. همچنین دانشگاه‌های کرج باید نیروها و مدیران متخصص در حوزه مترو تربیت کنند.

تامین امنیت شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی

وی همچنین درباره برنامه‌ریزی انجام شده برای توسعه تعامل با دانشگاه‌ها و استفاده از نیروی انسانی متخصص در متروی کرج گفت: افتخار همکاری و تدریس در دانشگاه علمی و کاربردی تهران را داشته‌ام؛ اما با توجه به اینکه باید در رشته‌های خاصی اقدامات بیشتری در شهرمان انجام دهیم؛ برنامه ریزی کرده‌ایم که بتوانیم با توسعه همکاری با دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه خوارزمی؛ متناسب با نیازهای متروی کرج نیرو تربیت کنیم و آموزش دهیم. یعنی نیروهایی که در دانشگاه‌ها تربیت می کنیم؛ پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه از امنیت شغلی در صنعت مترو برخوردار خواهند بود.

استفاده از پتانسیل درون سازمانی

این مسئول در ادامه اظهارات خود درخصوص وضعیت جذب نیروهای موردنیاز برای افتتاح خطوط کرج گفت: یک تیم کارشناسی قوی روی این موضوع کار می کند و با توجه به مسئله کمبود نقدینگی در کل کشور، سعی ما بر این است که با کمترین هزینه این بخش را مدیریت و از پیمانکاران و نیروهای موجود به ویژه درخصوص ساخت 6 کیلومتر ابتدایی مسیر استفاده کنیم و نیروهای زیادی در این بخش جذب نکنیم.

کوزه کنانی تاکید کرد: هدف ما این است که با استفاده از پتانسیل‌های موجود در مجموعه، براساس استانداردها پیش برویم و درآمدزایی کنیم تا باری را به هزینه های شهر اضافه نکنیم.

بهبود وضعیت هوا با گسترش استفاده از مترو

وی همچنین با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی درخصوص گسترش استفاده از مترو گفت: مترو درآمد آشکار به همراه ندارد، اما اگر آثار مخرب زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی و ترکیبات مضر ناشی از آن، استهلاک پیاده‌روها، بیمه و تصادفات را در نظر بگیریم و توجه کنیم که یک قطار شهری ظرفیت 360 تاکسی و اتوبوس را دارد؛ اگر بتوانیم چرخه ارتباطی خطوط 6 گانه را به درستی فراهم کنیم؛ با توجه به پدیده آلودگی و وارونگی هوا در شهر کرج عملا به بهبود هوای این شهر کمک کرده ایم.

کوزه کنانی تاکید کرد: اگر از این صنعت و از این شهر زیرزمینی به درستی استفاده کنیم، می‌توانیم هرچه سریع‌تر فرهنگ استفاده از مترو را در سطح شهر نهادینه کنیم و به نحو بهینه از آن بهره‌مند شویم.

اتحاد و همدلی در راه اندازی مترو

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از تمامی همکاران و دست اندرکارانی که متروی کرج را به این مرحله رسانده‌اند گفت: اگر موفقیتی در مترو کرج حاص می‌شود؛ نتیجه فعالیت یک تیم است که از سال‌های گذشته تا به امروز در جایگاه خود روی آن کار کرده‌اند و ما هم در تلاشیم تا مسائل همپوشانی به درستی انجام شود و متروی کرج را بعد از سال‌ها راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل متروی کرج خاطرنشان کرد: اتحاد و همدلی بسیار خوبی در سطح شهر کرج برای راه‌اندازی مترو وجود دارد. اجرای هر طرحی در کشور نیاز به نیروی متخصص خود دارد و ما در متروی کرج با توجه به این اصل مهم، خدمت به مردم را در سرلوحه امور خود قرار داده ایم و معتقدیم هیچ افتخاری بالاتر از خدمت به مردم نیست.