کم شنوایی رابطه ی مستقیمی با "تنهایی و انزوا" دارد

کدخبر: 529 —
خوب است بدانید که تنهایی و انزوا به عنوان اپیدمی معرفی شده است و این بدین معناست که این عارضه بسیار جدی و همه گیر می باشد. سازمان بهداشت جهانی تنهایی و انزوا را به عنوان "بحران سلامتی همه گیر" (Public Health Crisis) معرفی می کند.

به گزارش اقتصاد بر خط به نقل از خبرآنلاین، انزوا و تنهایی با فشار خون بالا، افزایش هورمون های استرس در بدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن مرتبط است. البته این اسامی و القاب قبل از شیوع ویروس کرونا بیان شده بودند. متأسفانه در حال حاضر به دلیل فاصله گذاری های اجتماعی، روند گسترش این اپیدمی سریع تر شده است.

چرا تنهایی و انزوا به عنوان "بحران سلامت" تلقی می شود؟!
علت این نامگذاری این است که تنهایی و انزوای اجتماعی با موارد زیر ارتباط مستقیم دارد:

افزایش 70-60 درصدی احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب؛
افزایش 50 درصدی احتمال ابتلا به آلزایمر؛
افزایش 32 درصدی احتمال وقوع سکته های قلبی و مغزی؛
افزایش 29 درصدی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی؛
حتی گزارش شده است که تنهایی و انزوا خطر مرگ زودهنگام را 26% افزایش می دهد.
در واقع می توان گفت که تنهایی و انزوا معادل کشیدن روزانه 15 سیگار بوده و به همان میزان موجب افسردگی و اضطراب، جنون و مرگ زودهنگام می گردد.

چه عواملی سبب تنهایی و انزوا می شوند؟! چگونه می توان با آن ها مقابله کرد؟!
موارد بسیاری در انزوا و گوشه گیری افراد دخیل هشتند؛ اما مهم ترین آن ها "کم شنوایی" است. به طور میانگین از هر 5 فرد با سن بالاتر از 50 سال، یک نفر مبتلا به کم شنوایی می شود. اصولا" انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند که در محل کار، در خانواده، در رستوران، در مهمانی ها و ... نیازمند برقراری ارتباط با همنوعان خود می باشند؛ اما وجود کم شنوایی، توانایی آن ها در برقراری ارتباط را به چالش می کشد. مطالعات نشان می دهند که در افراد با سن کمتر از 70 سال، هر یک دسی بل افزایش آستانه های شنوایی، احتمال انزوای اجتماعی را 7% افزایش می دهد. تصور کنید که در یک جمع دوستانه در حال صحبت در مورد موضوعی هستید؛ اما شما 30% از صحبت ها را درک نمی کنید. چه اتفاقی می افتد؟!چون کمتر می شنوید و از طرفی نمی توانید مدام از گویندگان بخواهید که بخشی از حرف هایشان را تکرار کنند، سعی می کنید کمتر در چنین تجمعاتی حاضر شوید. این کاهش رغبت برای حضور در مکالمات جمعی به مرور زمان باعث منزوی شدن شما می گردد. جالب است بدانید که این پروسه اصلا طولانی نیست و فاصله ی بین شروع کم شنوایی و منزوی شدن فرد مبتلا، تنها چند ماه می باشد.

البته این حالت تنها مختص جمع های شلوغ نیست. به عنوان مثال زمانی که فرد کم شنوا، بخشی از دیالوگ فیلم ها را متوجه نمی شود، به تدریج از دیدن فیلم نیز خودداری می کند. یا زمانی که در ادارات و بانک ها بخشی از صحبت های کارمندان را متوجه نمی شود، انجام کارهای اداری خود را به افراد دیگری می سپارد. این موقیعیت ها و موارد مشابه آن ها، احتمال تنهایی و انزوا را افزایش می دهند. از طرفی در جامعه ی پیشرفته ی امروزی که می توان بسیاری از کارها مانند خرید، یا کارهای اداری را از طریق اینترنت انجام داد، فرد کم شنوا راحت تر می تواند از برقراری ارتباط اجتماعی خودداری کند و این بروز تنهایی و انزوا را شدت می بخشد.

چگونه از بروز تنهایی و انزوای ناشی از کم شنوایی جلوگیری کنیم؟
امروزه کم شنوایی به راحتی با سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی قابل کنترل است. افراد مبتلا می توانند با استفاده از سمعک های پیشرفته ی امروزی، در مکان های خلوت و شلوغ، عملکرد شنیداری همانند افراد هنجار داشته باشند و بنابراین از حضور در جمع دوستان و خانواده لذت می برند.. همچنین هرچه مداخله شنوایی زودتر انجام شود، میزان موفقیت آن و رضایت بیمار بیشتر خواهد بود. مطالعات نشان می دهند افرادی که سمعک دریافت می کنند، اغلب می گویند :"اگر می دانستم که سمعک تا این حد بر کیفیت زندگی من اثر می گذارد، قطعا" زودتر اقدام می کردم".

بسیاری از افراد مبتلا به کم شنوایی به دلیل بالا بودن قیمت سمعک و همچنین نگرانی بابت ظاهر سمعک، از استفاده از این وسیله خودداری می کنند. این در حالی است که قیمت سمعک در مقایسه با تحول بزرگی که در زندگی فرد کم شنوا ایجاد می کند، بسیار ناچیز است. همچنین در حال حاضر سمعک های بسیار کوچک و نامرئی ارائه می شوند. شرکت سمعک زیمنس یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی دیجیتالی و نامرئی است. کلینیک سمعک اقدسیه انواع سمعک ها را از برندهای برتر سمعک در جهان ارائه می کند. با مراجعه به سایت سمعک اقدسیه می توانید اطلاعات کاملی را در مورد کم شنوایی و عوارض آن، انواع سمعک ها، مشخصات و قیمت سمعک های مختلف و .... کسب کنید.