در روزهای آخر عمر سیاسی ترامپ احتمال جنگ با ایران وجود دارد؟
آیا در روزهای آخر عمر سیاسی ترامپ احتمال جنگ با ایران وجود دارد

کدخبر: 584 —
ترامپ در عکس‌العمل‌های خود موارد مختلفی همچون شرایط منطقه و اقتصاد و توان نظامی ایران را همواره مدنظر قرار می‌دهد. به همین علت نباید منتظر یک جنگ نظامی بود و قطعا جنگی تمام‌عیار رخ نخواهد داد.

به گزارش اقتصاد بر خط؛ «امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: دونالد ترامپ را چه دوست داشته باشیم و چه دوستش نداشته باشیم تا ظهر روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ به ‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به وظیفه خود عمل می‌کند و اختیاراتی دارد.

او تا آن تاریخ فرمانده کل نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکاست و تا آن تاریخ هر کاری را که در اختیارش باشد، می‌تواند انجام دهد. این در حوزه تئوریک است به این معنا که ارتباطی به این ندارد که در انتخابات پیروز شده یا شکست خورده است و صرفا در رابطه با موردی است که ۴ سال پیش در آن موفق شده و به او این فرصت را داده است تا تاریخ ۲۰ ژانویه رئیس‌جمهور باشد.

از بعد عملی به نظر می‌رسد که دیگر شاهد اتفاق غیرمنتظره‌ای نخواهیم بود به این علت که روند گذشته نشان داده است که آنها برخلاف لفاظی‌ها و تهدیدهای زیادی که انجام می‌دهند در مرحله عمل بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. روایت جان بولتون به‌ خوبی نشان می‌دهد که این دونالد ترامپ بوده است که حمله انتقام‌جویانه آمریکا را به دنبال سرنگونی پهپاد آنها توسط ایران را لغو کرده است؛ زیرا نزدیک به ۱۵۰ نفر کشته بر جا می‌گذاشته است.

این نشان می‌دهد که در عکس‌العمل‌های خود موارد مختلفی همچون شرایط منطقه و اقتصاد و توان نظامی ایران را همواره مدنظر قرار می‌دهد. به همین علت نباید منتظر یک جنگ نظامی بود و قطعا جنگی تمام‌عیار رخ نخواهد داد. اتفاقات موردی از قبیل حمله سایبری، خرابکاری یا همچون ترور شهید سردار سلیمانی که منقطع و بدون ادامه بود رخ دهد اما قطعا جنگی رخ نخواهد داد.

در بدترین حال شاید این اتفاقات رقم بخورد و شاید نیز اصلا اتفاقی رقم نخورد و تنشی ایجاد نشود. از سوی دیگر، دونالد ترامپ این زمان را دارد که پیشنهاد سناتورهای آمریکایی درخصوص برجام را عملیاتی کند و کار را برای بازگشت بایدن به آن سخت کند اما از این بدتر باید بپذیرد که توافق برجام و تغییرات آب و هوایی خوب هستند و به عنوان رئیس‌جمهوری از کنگره بخواهد تا آنها را تصویب کند.

این یک بی‌آبرویی بزرگ برای کسی است که علیه این توافق‌ها صحبت کرده و آنها را بدترین توافق‌های تاریخ آمریکا دانسته است و در ادامه از آنها تعریف کند و بخواهد آنها را در کنگره مطرح کند. این اقدام با روحیه و غرور ترامپ سنخیت ندارد و بعید به نظر می‌رسد به این سمت حرکت کند. به‌ هرحال در تاریخ نام ترامپ ثبت خواهد شد به عنوان کسی که برجام را به کنگره برده است و خواسته به آن رای دهند. حتی اگر رای نیز نیاورد اما باز هم در تاریخ نوشته خواهد شد که ترامپ بانی این امر بوده است. ترامپ این اقدام را نیز پیگیری نکرده و صرفا در حرف حد برخی سناتورها باقی مانده است.

 

انتهای پیام/