معاون اداره بین الملل بانک مرکزی خبر داد؛
استفاده از روبل روسیه در تجارت آزاد اوراسیا

کدخبر: 958 —
یک مقام مسئول گفت: موضوع استفاده از ارز بسیار مهم است و با توجه به سابقه و تراکنش خوب روبل روسیه، همه کشورهای اوراسیا بر استفاده از این ارز در موافقت نامه تجارت آزاد توافق دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد برخط؛ «عزت الله ملکی» معاون اداره امور بین‌الملل بانک مرکزی در پنل تعاملات بانکی همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و اوراسیا اظهار داشت: یکی از عمده مشکلات ما نبود تسویه وجوه مبادلات و ارتباط بانکی است و اگر این دو مورد در موافقت‌نامه بین ایران و اوراسیا دیده شود بسیاری از مشکلات از بین می‌روند.

وی افزود: طبق مذاکراتی که بین رؤسای بانک‌های مرکزی ایران و اعضای اوراسیا صورت گرفته مقرر شد در اولین فرصت نظرات به دبیرخانه اتحادیه نسبت به ایجاد نهاد فرعی همکاری‌های بانکی ارائه شود؛ در صورت ایجاد این نهاد قدم بسیار بزرگی برای حل مشکلات و نحوه تسویه وجوه برمی‌داریم.

ملکی گفت: همچنین برای تسهیل مبادلات تجاری باید نشست‌های رودررویی بین همکاران بانکی ایران و اتحادیه اوراسیا برگزار شود و از ظرفیت بانک‌های دو طرف استفاده شود.

معاون اداره امور بین‌الملل بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین یکی از عمده‌ترین موانع پیش روی روابط بانکی، تبادل پیام‌های بانکی است که با توجه به اینکه ایران به دلیل تحریم عضو سوئیفت نیست برای این امر باید از سیستم‌های جایگزین استفاده کند. این موضوع دغدغه بسیار بزرگ بانک‌های اتحادیه اوراسیا نیز است که حتماً باید رفته رفته رفع شود.

ملکی گفت: موضوع استفاده از ارز نیز مساله مهم دیگری است که باید تدبیری در مورد آن اخذ شود؛ روبل روسیه، سابقه و تراکنش خوبی دارد و مورد تأیید همه کشورهای اتحادیه است که از روبل روسیه در موافقت نامه تجارت آزاد استفاده شود.

در ادامه این نشست «عبدالله سجادی»، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اظهار داشت: صندوق ضمانت صادرات برای ارتباط با تجار ۸۰۰ میلیون دلار پوشش در نظر گرفته که متأسفانه تاکنون بخش ناچیزی از آن جذب شده است.

وی افزود: متأسفانه صندوق ضمانت صادرات برای صادر کنندگان چندان شناخته شده نیست که ما از همین تریبون برای کمک به صادرکنندگان علی‌الخصوص افرادی که در ارتباط با اتحادیه اوراسیا هستند اعلام آمادگی می‌کنیم و امیدواریم تجار با ما ارتباط بیشتری برقرار کنند.

سجادی گفت: صندوق ضمانت صادرات مزایای زیاد دارد که از جمله آن می‌توان به بیمه صادرات اشاره کرد؛ در همین راستا صندوق ضمانت می‌کند بعد از تحویل کالا به خریدار استرداد پول صادرات به خوبی انجام شود.